Fren Testi
Fren Testi Neden Önemlidir
Sevdikleriniz ile kullanabileceğiniz bir araç satın almak istiyorsunuz. Ama bu aracın fren durumu ile ilgili ne kadar bilgiye sahipsiniz? Fren balataları, fren diskleri ve fren hidroliğinin durumu ne? Fren sistemi bir ABS beyni, 4 tekerleğe bağlı sensörler, fren balataları, fren diskleri ve fren hidroliğinden oluşur. Frene basıldığında tekerleklerin yere tutunmasını algılayan sensörler ABS beynine bilgi verir. Bu beyin sensörlerden aldığı bilgiler doğrultu sunda kaymaya başlayan tekerleği kilitlemez fren pedalının baskısını diğer tekerleklere dağıtır. Böylelikle araç kaymaz ve savrulmaz. Bu sistemde bulunan sensörler, balatalar, diskler veya hidroliklerde oluşabilecek bir arıza veya bozukluklarda sistemin düzgün çalışması mümkün değildir. ABS sisteminde oluşabilecek bir arızda ABS devre dışı kalır ve kullanıcıya ikaz cihazı ile bilgi verir. ABS olmayan sistemlerde fren sistemi daha sade ve tabiri caiz ise kara düzendir. Fren balataları diske yapışır ve tekerleği kilitler.
Fren balataları ve disklerinde aşırı aşınma olan bir aracın bir tekerleği diğer tekerlekten daha az fren yapabilir. Böyle bir durumda araç yüksek süratte iken aniden yapılabilecek bir frende araç sağa – sola çekme yapabilir, dolayısı ile kayıp savrulabilir, kendinizin dışında can ve mal kaybına sebep olabilirsiniz. Arka fren balataları ön fren balatalarına göre %50 daha az aşınır. Sadece arka fren balatalarını veya sadece ön fren balatalarını değiştirmek fren sisteminin dengesini bozabilir. Değiştirmek gerektiğinde ön ve arka fren balatalarının hepsini birden değiştirmek daha sağlıklı olacaktır. Bu işlem çok maliyetli olacağı için aracın sizden önceki sahibi bu işlemi yaptırmamış olabilir. Yeşil Oto Ekspertiz frenlerin önemini bildiğinden en iyi kontrolleri ve testleri yapabilmek için Avrupa standartlarında üretilen Hollanda malı ALTUS-ESCON marka ISO 9001 belgesine sahip Fren test makinesi kullanmaktadır. Bu makine ile fren testi'ne çıkarılan aracın fren sisteminde bulunan sensörler, fren balataları, fren diskleri, fren hidroliği gibi kontrolleri son derece hassas olarak yapılmaktadır. Bunun yanı sıra fren hidroliğinin ne durumda olduğunu gösteren ve profesyonel olarak ölçüm yapan BOSCH marka Hidrolik ölçer ile fren hidroliğini kontrol ediyoruz.
Fren hidroliği ne işe yarar?
Fren hidrolik yağı fren sisteminde çok önemlidir. Ucuz kalitesiz veya ömrünü tamamlamış fren hidrolik yağı görevini yapamaz ve olumsuz olarak kullanıcıya yansır. Aşırı ısıdan bozulan ve kaynayan hidrolik yağı, tazyikli buhar balonları oluşturur. Bu balonlar frene basıldığında fren tepkisi düşer. Ve fren pedalı dibine kadar iner. Fren pedalına basıldığında beklenen tepki gelmez ve fren pedalı aracın tabanına kadar iner, yani başka bir deyişle aşağıya kadar düşer ve yaşanan fren performans kayıpları sonucunda aracın fren mesafesi uzar ve çabuk durmaz. Fren hidroliği Fren sisteminin can damarıdır. Araçlarda kullanılan hidrolikler, sistemin tasarımına göre farklılıklar gösterebilir. Fren deyince insanların aklına gelen fren balatalarıdır. Fren hidroliği pek akla gelmez. Bu doğru bilinen yanlış bilgi hayati önem taşır. Fren hidroliğinin değişmesi normal bir kullanımda 2 yıldan fazla olmaz. Bu ticari taksilerde ve diğer araçlarda farklılık gösterebilir. Bu süreyi etkileyen bir diğer unsur ise hava şartlardır. Sürekli soğuk iklime sahip olan bir ülke ile sürekli sıcak olan bir ülke arasında değişiklik olabilir. Bu yüzden fren hidrolik yağının 1 yılda bir değişimi güvenlik açısından önemli olacaktır. Yeni olarak almak istediğiniz aracın sizden önceki sahibi fren hidroliğini değiştirmemiş olabilir. Yeşil oto ekspertiz de profesyonel cihazlar ile fren hidroliğinin görevini yapıp yapmadığını kontrol ediyoruz.
Benzer videoları youtube sayfamızdan izleyebilirsiniz
Fren testinde fren güçlerinin sağ ve sol olarak ayrı bir şekilde ölçümü yapılır.
- Araç ağırlığına göre fren verimliliği ölçümü yapılır.
- Sağ ve sol fren arasındaki sağ ve sol fren arasındaki sapmaların ölçümü yapılır.
Yukarıda görmüş olduğunuz fren sistemi sağlıklı çalışan bir aracın testi.11 11 Olan ön sol ve ön sağ tekerleklerin sıkma değerleri. Ve hemen yanında yazan %0 ibaresi. Yani 2 teker arasında sıkma kuvveti olarak hiç bir fark yok. Fakat 18'i geçseydi, hem muayeneden kalırdı. Hem de Ciddi anlamda Tehlike oluştururdu. Test sonrasında vereceğimiz rapor sonucuna göre, aracınızın frenlerininperformansını,sağ-sol sapma değerlerinin düzgün olup olmadığını öğrenebilirsiniz.
Kontrol güvene mani değildir. İkinci el aracınızı satın almadan önce mutlaka kontrol ettirin.